Velliv og Nordstern har taget første spadestik til boligfællesskab

5. april 2024

Velliv og Nordstern tog fredag den 5. april første spadestik på deres fælles projekt, Kilehaven, i Birkerød. Nordstern har udviklet projektet sammen med Velliv, og Nordstern er ligeledes totalentreprenør på opførelsen af boligfællesskabet.

Første spadestik markerede et vigtigt stadie i realiseringen af det nye boligområde Kilehaven i naturskønne Birkerød. Projektet er et samarbejde mellem Nordstern og Velliv; et boligområde i Nordsjælland designet til at fremme fællesskab og bæredygtighed.

Kilehaven, der ligger i et attraktivt område tæt ved Stavnsholtkilen, vil bestå af ca. 9.200 m2 bolig fordelt på otte punkthuse med i alt 110 nye boliger. Hertil kommer et fælleshus, som vil understøtte beboernes fællesskab, hvor flere generationer kan mødes til fællesspisning og aktiviteter. Projektet er planlagt til at stå færdigt i 2025 og sigter mod at opfylde kravene i den nye EU-taksonomi og opnå DGNB Guld-certificering.

"Udviklingen og opførelsen af Kilehaven ligger i tråd med Nordsterns ambition om at skabe mere bæredygtige boligløsninger, der lever op til fremtidens krav. Med dette projekt tager vi et vigtigt skridt mod at realisere vores mål om, at minimum 70% af vores nybyggerier skal overholde EU-taksonomiens krav inden 2030," siger Torben Modvig, Group CEO hos Nordstern. "Vi er glade for samarbejdet med Velliv om dette projekt, som ikke blot vil tilbyde kvalitetsboliger, men også bidrage til et stærkere fællesskab."

Velliv fremhæver også vigtigheden af Kilehaven som et skridt mod at realisere visionen om fællesskabsorienterede boligformer for flere generationer, hvor der i Vellivs koncept vil være en Boligfællesskabsvært, som bidrager med fællesaktiviteterne.

"Vi har en målsætning om at skabe et attraktivt boligområde til og for beboere med fokus på grønne områder og højt til himlen. Mennesker på tværs af generationer har brug for at være sammen. Derfor har Velliv fokus på, at områdets udformning skal understøtte fællesskaber og være et socialt grundlag for beboerne. Projektet er i rød tråd med Vellivs værdier: ordentlige, omsorg og optimisme. Vi glæder os til at komme i gang med at opføre fremtidens boligområde, hvor vi skaber et generationsfællesskab der tilstræber at skabe tryghed og hjemlighed, og hvor naboskab og samliv går hånd i hånd,” siger Solveig Rannje, ejendomsdirektør hos Velliv.

Med det første spadestik er starten nu gået for Kilehaven, der vil tilbyde en unik kombination af nærhed til natur, byliv og et stærkt fællesskab. Med placeringen på Bregnerødvej vil kommende lejere både være tæt på det lokale byliv i Birkerød, den nordsjællandske natur og livet i hovedstaden.

For mere information (presse)