NREP vælger Nordstern til opførelse af friplejehjem

9. januar 2023

Borgerne i Kolding kan nu se frem til at få et centralt placeret friplejehjem med 80 boliger, fællesarealer og servicefunktioner. NREP har nemlig indgået aftale med Nordstern om opførelsen af friplejehjemmet, der vil stå klar i foråret 2025.

NREP indgik aftale om erhvervelsen af ejendommen midt i Kolding for et år siden, og ejendomsudviklingsselskabet har siden arbejdet på udviklingen af en lokalplan for området.

Samtidig gik NREP på jagt efter den rette totalentreprenør til at løfte opgaven. Kort før jul skrev selskabet kontrakt med Nordstern, som NREP allerede har adskillige samarbejder med.

”Vi er glade for at arbejde sammen med Nordstern om at veksle visionen til et konkret byggeri, der skal matche den fremragende lokalitet i grønne og rolige omgivelser. Herudover ser vi frem til at imødekomme et meget konkret behov for plejehjemspladser” siger Rasmus Meyhoff, udviklingsdirektør, NREP

Høje krav til bæredygtighed

Både NREP og Nordstern har store ambitioner indenfor bæredygtigt byggeri, så det er naturligt, at dette projekt også er præget af bæredygtige tanker. Først og fremmest skal projektet DGNB Guld certificeres, derudover er der i aftalen stillet krav om brug af bæredygtige materialer foruden et lavt CO2-aftryk fra byggeriet, hvor målsætningen er mere ambitiøs end de netop vedtagne 2023 krav i bygningsreglementet samt DGNB hjerte point på helt op til 65%.

”I Nordstern er vi glade for endnu engang at blive valgt af NREP. Vi har allerede en lang samarbejdsrelation, så vi kender hinanden og ved, at vi er et godt match. Vi deler både interessen for innovative løsninger og ambitionen om en mere bæredygtig fremtid for byggeriet. NREP går som ejendomsudvikler foran med de krav, de stiller til deres entreprenører, og vi følger trop med vores viden og erfaring indenfor området,” siger Torben Modvig, Group CEO, Nordstern.

Byggestart til sommer

Inden Koldingborgere, NREP og Nordstern kan mødes til første spadestik, skal projektet dog færdigprojekteres. Som totalrådgiver samarbejder Nordstern med Rubow arkitekter og MOE ingeniører om projekteringen samt naturligvis NREP og kommende lejer. Projekteringen forventes afsluttet til sommer, hvorefter byggeriet kan starte op umiddelbart efter sommerferien.

De 80 nye plejeboliger i friplejehjemmet Altura Kolding Centrum forventes at stå klar i foråret 2025.