Nordstern skal opføre ny bydel i Aarhus for Ejendomsselskabet Olav de Linde

12. oktober 2023

Ejendomsselskabet Olav de Linde har valgt Nordstern som totalentreprenør på ejendomsselskabets nye byudviklingsprojekt i Katrinebjergområdet i Aarhus. KatrineTorvet kommer til at rumme både boliger og erhverv, foruden p-kælder og en samlende plads, der udgør hjertet af den nye bydel.

KatrineTorvet er en ny karrébebyggelse centralt placeret på Katrinebjerg i det nordlige Aarhus, beliggende langs Møllevangs Allé på strækningen mellem Katrinebjergvej og Helsingforsgade. Bebyggelser, pladser og parker bliver bundet sammen af en offentlig beplantet strøgforbindelse, begyndende ved det nye bydelstorv, der via Campus Strøget forbinder bydelen med universitetet og Nordre Ringgade. Ejendomsselskabet Olav de Linde opfører allerede Nabolaget i samme område – ligeledes et karrébyggeri bestående af i alt syv karréer.

Bebyggelsen udgør afslutningen på den nye forbindelse (”Ramblaen”), der udgår fra universitetet og slutter ved torvet ved Møllevangs Allé.

”KatrineTorvet bliver en unik bebyggelse på Katrinebjerg. Med fokus på gedigen arkitektur og eksklusive materialevalg med lave drift- og vedligeholdsudgifter, skaber vi et nyt byrumsmiljø, der helt sikkert vil give Katrinebjerg et flot og funktionelt nyt torv med boliger, kontorer, butikker og caféer samlet om attraktive uderum,” siger Morten Sparvath Thomassen, projektdirektør og tegnestuechef, Ejendomsselskabet Olav de Linde.

Torvet vil både være samlingspunkt for de kommende beboere, for eksisterende borgere i Katrinebjerg og attraktionen for de kommende erhvervslejemål. Der er bl.a. mulighed for udeservering fra en kommende café, og det er håbet, at KatrineTorvet vil tilføje et ekstra bymæssigt samlingspunkt til den attraktive Aarhus-bydel.

KatrineTorvet forener højt og lavt med grøn karré-bebyggelse og et markant bymæssigt højhus ved byens torv i en tæt, samlet komposition med bymæssig karakter. Det er visionen at projektet skal tilbyde nye og spændende byrum, blandede boformer og offentlige funktioner baseret på tanken om Katrinebjergs særlige identitet som Aarhus’ kreative og levende bydel.

”Ejendomsselskabet Olav de Linde og rådgiverteamet bag KatrineTorvet har store visioner for projektet, som vi ser frem til at gøre til virkelighed. Katrinebjerg gennemgår i disse år en stor forandring, og vi er glade for endnu engang at få lov til at bidrage positivt til den udvikling, området og Aarhus er inde i,” siger Torben Modvig, Group CEO, Nordstern.

Nordstern har allerede udviklet og opført Augustshave på Katrinebjerg, der står færdigt i starten af 2024.

Det nye bolig- og erhvervsområde forventes at stå færdig ultimo 2027.

For mere information

Peter Wittorff