Nordstern leverer rekordomsætning i et udfordrende år

2. marts 2023

I et udfordrende år med energikrise og inflation leverede Nordstern, en af Danmarks førende ejendomsudviklere og totalentreprenører, rekordhøj omsætning og trecifret millionindtjening.

Nordstern nåede i 2022 en omsætning på 6,05 milliarder kroner mod 5,29 i 2021, den hidtidige omsætningsrekord. Det var dermed en stigning på 14 pct. Nordstern fik et overskud før skat på 174 millioner kroner.

2022 har været et udfordrende år for hele branchen med stigende energi- og materialepriser, inflation og rentestigninger, faldende priser på ejendomme og generelt et mere usikkert marked. På trods af modvinden har Nordstern haft et år med rekordomsætning, afleveret mere end 254.000 m2 bolig- og erhvervsbyggeri og lavet et trecifret millionoverskud”, siger Torben Modvig, Group CEO i Nordstern.

Markedsleder med en ambitiøs bæredygtighedsprofil

I 2022 havde Nordstern samlet 828.000 m2 nybyggeri under opførelse fordelt på 474.000 m2 private boliger og 354.000 m2 erhverv inklusiv offentligt byggeri. Boligbyggeri er fortsat Nordsterns største forretningsområde, hvoraf renovering udgør en voksende andel. Nordstern havde således 2.862 boliger under renovering i 2022.

Et af de vigtigste indsatsområder for Nordstern er bæredygtighed, hvor virksomheden har flere ambitiøse mål for både nybyggerier og renoveringer. Nordstern har således i 2022 introduceret flere nye initiativer for at opnå et mere bæredygtigt byggeri, herunder flere testprojekter med fx re- og upcycling af materialer. De bolig- og erhvervsprojekter, der hører under det tidligere CASA, har desuden alle været certificerede (DGNB eller lignende).

Vi ser generelt en stor efterspørgsel på mere bæredygtige løsninger indenfor renovering og nybyggeri hos både nye og velkendte kunder og partnere. På trods af usikkerheden på markedet er det bæredygtige fokus forblevet solidt, og vores mål er derfor at certificere alle nye bolig- og kontorbyggerier i hele virksomheden i 2023”, siger Torben Modvig.

Et solidt fundament for fremtiden

I juni 2022 købte ActivumSG KPC Holding med henblik på en fusion med CASA. Selskaberne opererer i dag under det fælles navn Nordstern. Årsregnskaberne for 2022 aflægges separat for de to selskaber, da den formelle sammenlægning først sker i 2023. Fremadrettet rapporteres der samlet for Nordstern.

Nordstern er gået ind i et nyt år, der fortsat byder på udfordringer med bl.a. inflations- og rentestigninger. Torben Modvig forventer derfor, at omsætningen vil falde en smule, mens indtjeningsmargin vil stige. Han fremhæver, at Nordstern har en solid ordrebog på 7,5 milliarder kroner, og derfor er godt rustet til det nye år.

Nordstern har et solidt fundament for forretningen, der giver os mulighed for en fornuftig vækst i et marked, som kalder på langsigtede beslutninger. Vi vurderer, at vi kan vinde nye ordrer i årene fremover, fordi investorerne vælger partnere, der er solide – både i forhold til kvaliteten af leverancerne, men også finansielt – og som har stærk konkurrencekraft”, siger Torben Modvig.

For mere information, kontakt: