Nordstern kommer ud af 2023 med solid ordrebog

1. marts 2024

En af Danmarks førende ejendomsudviklere og totalentreprenører, Nordstern, afslutter 2023 med overskud, en solid ordrebog og stærk tro på fremtiden, på trods af udfordringer med inflation, stigende omkostninger, rekrutteringsudfordringer og det mest regnfulde år nogensinde.

Nordstern nåede i 2023 en omsætning på 5,19 milliarder kr. mod 5,90 milliarder kr. i 2022, der markerede den hidtidige omsætningsrekord for selskabet. Omsætningen for 2023 falder dermed med 12 procent og ender i den lave ende af forventningerne. Inflation og højere omkostninger har særligt ramt byggebranchen de seneste år, og det afspejles også i Nordsterns indtjening, der falder. På trods af et udfordrende 2023, formår Nordstern dog alligevel at levere et overskud på 54 millioner før skat.

Vi havde forventet, at 2023 ligesom 2022 ville blive et udfordrende år, men det skal ikke være nogen hemmelighed, at det blev mere end det. De høje omkostninger og inflation har presset indtjeningen, mens der har været nedskrivningsbehov på en række projekter, udfordringer med rekruttering samt generelt et vådt år i Danmark. Så det må siges at være den perfekte storm for os”, siger Torben Modvig, CEO i Nordstern og fortsætter:

”I et udfordrende år har vi fokuseret på kernen af Nordstern, nemlig vores dygtige og dedikerede medarbejdere samt vores tætte samarbejde med vores partnere og kunder. Vi står stærkt finansielt og vores vækstambitioner er uændrede. Vi har i løbet af 2023 reorganiseret og budt velkommen til flere nye medarbejdere i ledelsen, så vi står med et stærkt team, når markedsbetingelserne forbedres i år og de næste par år. På den måde kommer vi tilbage på vækstsporet igen”.

Milliarder tilføjet til ordrebog

Nordstern ser flere lyspunkter i de kommende år. I anden halvdel af 2023 så Nordstern en forbedring i ordreindtaget. Den totale ordrebog udgjorde ved årsskiftet 7 milliarder kroner, og med en god start på det nye år har Nordstern et solidt fundament for 2024 og årene fremover:

Vi forventer, at markedet langsomt forbedres i løbet af 2024, men regner ikke med at se en egentlig stabilisering i omsætningen før 2025. Vi har dog allerede set flere tegn på forbedring i slutningen af 2023, hvor vi så en hurtigere konvertering fra pipeline til ordrebog. I de første to måneder af 2024 har vi allerede fået nye ordrer ind til over 1,5 mia. kr.”, siger Torben Modvig.

Nordstern forventer i 2024 en stigning i overskuddet før skat (EBITDA), der forventes at lande på mellem 170-185 millioner kr.

Årsrapporten for 2023 markerer det første officielle årsregnskab for det samlede Nordstern, der er skabt gennem fusionen af CASA og KPC. I 2023 havde Nordstern mere end 1 million kvadratmeter byggeri under opførelse og overdrog mere end 2.500 private hjem (renovering og nybyg) samt 135.000 kvadratmeter erhvervsejendomme (renovering og nybyg).

For mere information, kontakt