Nordstern bygger fremtidens ungdomsboliger

27. oktober 2022

En af Danmarks stærkeste byggeaktører skaber 206 bæredygtige ungdomsboliger til hovedstadens ungdom.

På Else Alfelts Vej på Amager er byggeriet Atriet godt i gang. Her opfører Nordstern knap 6.800 m2 ungdomsboliger, inkl. atriumgård og tagterrasser.

Bygherre er projektselskabet Atriet ApS og projektet har været i jorden i en lille måned allerede. Det er byggevirksomheden Nordstern, der både har udviklet projektet og er totalentreprenør på byggeriet. Projektchef i Nordstern Ann-Mari H. Lanty har gennem arbejdet med projekteringen mærket begejstring, både fra Nordsterns egen byggeledelse og fra projektets andre parter. Det kan mærkes på lysten til at drive projektet fremad.

"Vi har set frem til at komme i jorden, fordi vi glæder os til at skabe et byggeri der både er certificeret bæredygtigt, har mange sociale kvaliteter, og kommer til at stå frem blandt andre bygninger med det imponerende glastag. Der er mangel på ungdomsboliger, så jeg er glad for, at vi kan hjælpe med at skabe nogle flere. Vi har kun oplevet opbakning til projektet, fra rådgivere, samarbejdspartnere og politikere. Det giver os blod på tanden at have så gode samarbejder på tværs af fagligheder, virksomheder og interesser," siger hun.

Bæredygtighedscertificerede rammer for hovedstadens unge

Byggeriet består af to langhuse, med en glasoverdækket atriumgård i midten.

Atriet skal danne rammen om fællesskab og aktiviteter for byggeriets beboere og mod vest etableres fælles tagterrasser, som beboerne kan bruge til alt fra udendørs yoga til grillfester.

Atriet bygges til bæredygtighedscertificeringen DGNB-guld. Certificeringen indebærer bl.a. at der er taget højde for både de sociale, miljømæssige og økonomiske forhold i byggeriet, fra projektering til udførelse og den efterfølgende drift.

"Hos OJ Rådgivende Ingeniører er vores afdeling for bæredygtighed dybt involveret i DGNB-certificeringen af Atriet. I processen omkring Atriet er der stort fokus på social bæredygtighed og et godt indeklima for de unge, som kommer til at bo i boligerne og bruge fællesarealerne, inkl. det store atrium," siger projektleder og partner i OJ Rådgivende Ingeniører, Fatime Dauti.

For Projektchef Ann-Mari Lanty betyder samarbejdet om bæredygtigt byggeri, både med bygherre, rådgivere og lokalsamfund, meget for byggeriets processer.

"I Nordstern har vi en målsætning om at bæredygtighedscertificere alle nye byggerier. Derfor er det en god oplevelse, at bygherre har samme ambitiøse tilgang til bæredygtighed. Det letter processerne at være på samme side. Vi er stolte af sammen at bygge bæredygtigt til de kommende generationer," siger hun.

Byggeriet af Atriet forventes at fortsætte frem til første halvdel af 2024.

For yderligere information (presse)

Ditte Hejberg Sorknæs
Marketing- og kommunikationsdirektør