Brabrand Boligforening vælger Nordstern til renovering af Søvangen

21. juni 2023

Beboerne i Afd. 02, Søvangen i Brabrand kan nu se frem til en større renovering af deres boliger. Brabrand Boligforening har efter udbud i licitation valgt at indgå aftale med Nordstern om hovedentreprisen på renoveringen, der forventes opstartet i slutningen af 2023.

Søvangen er anerkendt i hele landet som en smuk parkbebyggelse med en kombination af rækkehuse og blokke. Fx er planløsningerne og altanernes orientering nøje overvejet, så man får den bedst mulige udsigt - uden at generes af eller selv genere naboerne. Nu skal den store bebyggelse renoveres, hvortil Brabrand Boligforening (BBBO) har valgt Nordstern som hovedentreprenør.

Søvangen består i dag af 21 etageblokke med 374 boliger, 20 fritliggende huse og yderligere 50 rækkehuse (klyngehuse og Z-huse), i alt 34.000m². I etageblokkene er der bl.a. 16 små etværelses lejligheder uden køkken. Disse værelser nedlægges og tillægges som et ekstra værelse til nabolejlighederne. Der tilføjes desuden tilgængelighedsboliger i rækkehuse og fritliggende huse.

”Vi glæder os til at komme i gang. Beboerne har ventet længe på denne renovering, der har krævet års forberedelse. Mange af vores beboere er nervøse for tiden under renoveringen, men vi stræber efter, at genhusninger, opholdsrum, god kontakt og kommunikation vil være med til at lette tiden, mens det omfattende arbejde står på. Og så skal vi have det gode resultat, som vi kan se frem til for øje, hvor boligerne fremtidssikres, og det smukke byggeri bevares”, siger administrerende direktør, BBBO, Kristian Würtz.

Bevaringsværdigt udtryk

Om end Afd. 02, Søvangen skal gennemgå en større renovering, er der samtidig stort fokus på at bevare det udtryk, de kendte blokke har. Alle tage skiftes, tagrummene efterisoleres, vinduer udskiftes, altaner udskiftes, og der opføres ny isoleret teglfacade, men den kendte kombination med teglfacade og hvide altaner vil fremstå med det samme udtryk, som man kender i dag.

Renoveringen omfatter desuden indvendige installationsarbejder samt kloak og fjernvarmerør. Haverne skal også renoveres, samtidig med at de smukke udearealer opgraderes med nye tiltag, fx nye stier.

”Vi er stolte af, at BBBO viser os den tillid at vælge Nordstern som hovedentreprenør til denne opgave. Søvangen er et ikonisk område i Brabrand, og vi ser frem til både at højne dets kvalitet gennem renoveringen og samtidig sikre det bevaringsværdige udtryk i byggeriet,” siger Torben Modvig, Group CEO, Nordstern.

Samtlige renoverede boliger forventes at stå klar i slutningen af 2027.

For mere information (presse)