Boligselskabet AKB, Albertslund og Nordstern renoverer Hedemarken

8. februar 2023

Boligselskabet AKB, Albertslund og deres byggeforretningsfører KAB har valgt Nordstern til at renovere Hedemarkens 888 almene boliger i Albertslund. Renoveringen, der forventes færdig i slutningen af 2026, får finansiel støtte fra Landsbyggefonden, hvilket muliggør en gennemgribende renovering af bl.a. facader og tag.

Efter et års tålmodig venten, kan beboerne i Hedemarken i Albertslund se frem til, at renoveringen af deres boliger endelig går i gang. Til maj rykker Nordsterns byggeledelse ind i området, som skal undergå en større renovering de kommende tre et halvt år.

”I Boligselskabet AKB, Albertslund har vi stort fokus på bæredygtighed, og vi ser derfor frem til, at vores boliger bliver energioptimeret. Jeg er sikker på, at Nordstern kan løfte opgaven, og vi ser frem til et godt samarbejde med dem,” siger René Løfqvist, der er formand for boligselskabet.

Hedemarken består af i alt 888 boliger fordelt på 18 boligblokke – seks lave blokke og 12 høje. De seks lave blokke skal alle have udskiftet facade og tag. Beboerne kan efter renoveringen se frem til en lavere energiregning, da alle boliger også efterisoleres. De 12 høje blokke får ligeledes udskiftet facade og tag, samtidig med at de får påbygget altaner.

De fleste lejligheder er beboet under renoveringen, men i otte opgange vil beboere blive genhuset, da der her skal ombygges lejligheder til tilgængelighedsboliger og isættes elevatorer.

Grønt både oppe og nede

På toppen af Hedemarken anlægges nye solcelleanlæg – en del af et pilotprojekt fra Landsbyggefonden. Solcellerne er dog ikke det eneste tiltag, der skal nedbringe klimabelastningen af byggeriet, lejlighederne skal, som nævnt, også efterisoleres, hvilket vil nedbringe varmeforbruget i den enkelte lejlighed.

Energibesparelserne er dog ikke nær så synlige som det grønne islæt der kommer på udenomsarealerne, der alle får opdaterede gårdhaver og belægning.

”Vi er meget glade for, at Boligselskabet AKB, Albertslund har valgt os som hovedentreprenør på Hedemarken. Det er en dygtig og ambitiøs boligorganisation, vi har samarbejdet med i planlægningen af denne renovering, og det er godt at se, at den deler vores ønske om at kunne levere et mere bæredygtigt byggeri til de beboere, der skal bo og leve her,” siger Torben Modvig, Group CEO i Nordstern.

Boligerne i Hedemarken blev opført i 1967-69 i Albertslund. Hedemarken har kortvarigt været på listen over Danmarks udsatte boligområder, men udviklingen er heldigvis ved at vende. Renoveringen skal bidrage yderligere til den positive udvikling, således at Hedemarken bliver et endnu mere attraktivt område for familier, der gerne vil bo billigt, tæt på Hovedstaden og midt i skøn natur.

Renoveringen af Hedemarken forventes at stå færdig ved udgangen af 2026.

Fakta om projektet:

• Projektform: Hovedentreprise
  • Bygherre: Boligselskabet AKB Albertslund v/KAB Enghavevej 81
  • Byggeperiode: Maj 2023 – December 2026
  • Rådgivere: Arkitema og NIRAS
  • Rådgiver, solceller: COWI
  • Antal boliger: 888

For yderligere information (presse):