AAB og Nordstern sætter nyt liv i historiske rammer

17. april 2024

Boligforeningen AAB har valgt Nordstern til en ambitiøs renovering af afdeling 23, en karakteristisk bebyggelse fra 1920'erne beliggende på ydre Østerbro. Projektet omfatter en gennemgribende ombygning og renovering af afdelingens 320 badeværelser til gavn for beboerne, der nu får en væsentlig forbedring af deres bolig.

Med en bevaringsværdi på SAVE3 er afdeling 23 en vigtig del af den danske bygningsarv. Det er der taget højde for i renoveringsprojektet, hvor man omdanner og udvider de eksisterende, trange badeværelser gennem inddragelse af bagtrapper, samtidig med at den historiske æstetik bevares.

”Når vi planlægger store ombygninger og renoveringer i vores afdelinger kommer vi ingen vegne uden opbakning fra vores beboere. Det er deres hverdag, der bliver påvirket, og derfor skal de tages med på råd.

I afdeling 23 har vi eksempelvis haft et utroligt fint samarbejde med afdelingsbestyrelsen, som har været meget aktive i tilblivelsen af renoveringsprojektet. Det har haft stor værdi for os i administrationen, og for projektet som helhed, at afdelingsbestyrelsen har været beboernes repræsentanter, og derfor har kunne give afdelingens mange beboere en stemme i renoveringsplanerne” udtaler Andreas Damm, AAB’s byggechef.

Projektets omfang inkluderer også etablering af nye trappeadgange til kælder og loft, udskiftning af vand- og varmeinstallationer, samt implementering af moderne ventilationssystemer, der sikrer et sundere indeklima og energieffektivitet. Disse forbedringer er designet til at respektere bygningernes oprindelige karakter, samtidig med at de opgraderer beboelsesstandarden til nutidens behov.

"Det gode samarbejde med AAB og rådgiverne på dette projekt er grundstenen i den proces, der i sidste ende skal skabe værdi for beboerne, samtidig med at vi bevarer og fornyer vores bygningsarv. Vi ser frem til at kunne byde ind med vores erfaring og kompetencer i løsningen af denne opgave," siger Nordsterns Group CEO, Torben Modvig.

I tæt samarbejde har AAB, Nordstern, og Arkitema, sammen med underrådgivere Cowi og Fjord Ingeniører, forpligtet sig til at gennemføre dette projekt under Molt Wengels samarbejdsmodel for integreret byggeri. Denne tilgang sikrer en smidig proces fra planlægning til udførelse, hvor alle parter arbejder sammen mod fælles mål, og understøtter en mere bæredygtig og værdiskabende byggeproces.

”At arbejde i krydsfeltet mellem bevaring og modernisering af smukke bebyggelser som AAB 23, er en af Arkitemas kernekompetencer, og noget vi er passionerede omkring. Vi ser frem til at skabe endnu bedre rammer om beboernes hverdag, mens vi nænsomt bevarer bebyggelsens mange kvaliteter”, siger Partner og Managing Director Glenn Elmbæk, Arkitema.

Midlertidig genhusning af beboerne internt i afdeling 23 sikrer, at projektet kan gennemføres med minimal forstyrrelse for beboernes daglige liv. Dette aspekt af planlægningen vidner om AAB’s engagement i at sikre en høj livskvalitet for sine beboere, selv under omfattende renoveringsarbejder. Projekteringen af projektet forventes afsluttet i 2025, med byggestart i august 2025. Hele renoveringen forventes at være afsluttet i efteråret 2027 med en fornyet og forbedret bebyggelse, klar til at imødekomme beboernes behov i mange år fremover.

For mere information (presse)

Ditte Hejberg Sorknæs
Marketing- og kommunikationsdirektør